1/31/2014

Muutama sana urheilusta

Mulle on lähiakoina tullut yllättävänkin paljon kysymyksiä siitä, miten treenailen ja voisinko tehdä siitä jonkinlaista postausta. Mun ei oikeestaan tuu ihan kauhean säännöllisesti luettuja muiden blogeista treenipostauksia, enkä siks oikein tiedä miten tarkalleen sellaisen toteuttaisin. Mun on kuitenkin jo pitkään pitänyt puhua yhdestä mun kohdalla olennaisesti treenaamiseen liittyvästä asiasta, joten voisin tässä samalla vähän avata mun taustoja ja tänhetkistä suhdetta urheiluun ylipäätään.

spotrt

Mä oon pienestä pitäen harrastanut ihan suht monipuolisesti liikuntaa, kuten esimerkiksi balettia ja tanssia. Paino mulla on ollut aina normaali, mutta muistan ja huomaan niin silloisista valokuvista, kuin terveydenhoitajalla käydessä painokäyristäkin, että ala- ja yläasteen vaihtumisvaiheessa paino heittelehti ja välillä vähän enemmän sinne ylöspäin. Mulla oli ehkä vähän huono ryhti, jonka johdosta (yhdistettynä herkuttelumäärään) masu pömpötti ja muistan, että kuudennella luokalla mun pylly oli ainakin omasta mielestäni niin hirmu iso, että käytin koko vuoden ainoastaan löysiä paitoja, jottei se korostuis :D

12-vuotiaana aloin parhaan kaverin innoittamana harrastaa voimistelua, ja sitä harrastan vielä tänäkin päivänä. Se on vaikuttanu oikeesti yllättävän paljon just mun ryhtiin, kykyyn kantaa omaa kroppaa ja ennen kaikkea liikkuvuuteen. Treeneissä me tehdään erilaisia tekniikkaharjoituksia, lihaskuntoa, heittoja, venytyksiä, sarjoja ja ohjelmia niin kisoihin kuin seuran näytöksiinkin. Ne onkin varmaan niitä harrastuksen parhaita puolia, jännittää joukkueen kanssa suoritusta lavan takana, nauraa yhdessä epäonnistuneelle esitykselle tai iloita onnistumisesta.

sport3

Kommenteissa joku teistä olikin jo kysynyt asiasta, jonka mä nyt seuraavaks aion kertoa. Mä tein nimittäin viime syksynä eli muutama kuukausi takaperin yhden mun elämän tähän asti suurimmista päätöksistä. Lopetin mun rakkaimman harrastuksen, pesäpallon. Mun mielestä koko maailman ylivoimaisesti parhaimman palloilulajin. Alotin pesiksen ala-asteella, ja jo lähemmäs kymmenen vuotta mun jokaisen arkiviikon runko oli rakentunut tiukasti harkka-aikataulujen ympärille. Ei tietenkään nuorempana niin kirjaimellisesti, mutta etenkin viimeisen kahden vuoden aikana on tullut treenattua kovempaa kuin koskaan ja oikeesti välillä on pitänyt suunnitella päivien aika taulut tunti tunnilta, jotta ehtii varmasti syödä, tehdä koulujutut, nähdä kavereita ja poikaystävää, ja käydä niissä harkoissa. 

Mun mielestä se aika on ollut kuitenkin mun elämän parhainta. Vaikka suoraan sanottuna v*tutti herätä joka sunnuntaiaamu treenaamaan kun toiset jatko uniaan ja ehkä valmisti itselleen sunnuntaibrunsseja, on se kaikki ollut ihan äärettömän palkitsevaa. Tuntuu ihan tyhmältä kirjottaa näin "syvällisesti", mutta näin jälkeenpäin sen vasta tajuaa kuinka paljon sellanen on oikeesti vaikuttanut. Mikään ei voita senjälkeistä tunnetta, kun oot juossut itses henkihieveriin mäkivedoista eikä anneta lopettaa vaikka tuntuu että ihan just lentää laatta.
 Pesis on muutenki urheilulajina tosi monipuolinen. Se kehittää niin nopeutta, kestävyyttä, liikkuvuutta kuin voimaakin. Ja sen lisäks itse laji on ihan huippu. Koko kesän saa viettää pesiskentällä joko itse pelaten tai muiden pelejä katsellen ja bussilla ympäri Suomea joukkueen kanssa reissaten. Joukkuekavereista tulee tavallaan kuin toinen perhe, kun joka päivä näkee treeneissä. Yhdessä iloitaan, tsempataan omia ja vihataan vastustajia. Ei tarvitse esittää muuta ku on, koska ollaan niin tiiviisti tekemisissä että kaikki varmasti tulee huomaamaan ne huonotkin päivät.

sport4

Miks mä siis luovuin kaikesta tästä? Mulle vaan tuli syksyn mittaan yhtäkkiä sellanen tunne, että nyt on mun aika päästää irti yhdestä asiasta, josta oon elämässä pitäny niin kauan ja tiukasti kiinni. Toki joukkueella oli muutenkin kuviot valmennuksen ym. suhteen auki, ja mielestäni koettiin epäoikeudenmukaisuutta esim. harkkavuoroissa. Päätöksen tein kuitenkin loppujen lopuksi vaan sen pohjalta, mitä oma sydän sanoi. Rakastan itse urheilua yli kaiken, mutta jokin lajissa ei vaan enää motivoinut mua ja kehittymisen halu katos totaalisesti, ja sen takia alkoi hälytyskello tikittää että pitäisköhän vaihteeks antaa aikaa jollekin muulle elämässä. Vaikkakin rakastan pesistä lajina ihan yhtä paljon ja tuun varmasti kesällä viettämään monen monta päivää kentän laidalla.

sport2

En oikeastaan harkinnut päätöstä paria viikkoa kauempaa, ja välillä ajattelinkin että hätiköinkö ja alanko heti katua. Kyse ei kuitenkaan ollut mistään ihan pienestä päätöksestä, vaan asiasta joka vaikuttais mun jokapäiväiseen elämään. Sen takia ihmettelinkin, miten yllättävän kevyesti loppujen lopuksi otin asian. Ensimmäiset itkut pääsi vasta, kun jouduin sanomaan asiasta kasvotusten jollekin valmentajista, koulun pesislinjan vetäjälle. Muille ilmoitus oli hoitunut viestiteitse.Yritin vaan asennoitua niin, että mitä sitä turhia murehtimaan ja vehtaamaan, sen vaikeampaa on lopulta panna se piste iin päälle.
Mua myös mietitytti, miten käy kun saankin ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen itse määrätä itse siitä, miten treenaan. Ennen treeneihin lähtiessä ei ollut vaihtoehtoja, oli vaan mentävä vaikkei joskus olisi huvittanut. Nyt mä todella saisin vaan jäädä makaamaan sohvalle jos ei huvittais lähteä. No, toistaiseks en oo ainakaan jäänyt sen enempää kuin silloinkaan. Hyvin on siis lähtenyt arki rullaamaan ilman lukkoonlyötyjä harkka-aikataulujakin ja mulle on alkanut muodostua uudenlaiset rutiinit treenaamisen suhteen. Musta on kuitenkin ihanaa, että on vähän enemmän sitä kallisarvoista vapaa-aikaa. Jos on muuten jostain syystä kauhean tiukkaa ja kiireistä, voi ihan hyvällä omalla tunnolla skipata treenit joltain päivältä viikossa ilman että pitää miettiä, minkä syyn ilmoittaisin valmentajalle. Ja ainahan viikossa nyt pitää lepopäivä olla.

sport

Nykyään mun treenailu koostuu kuntosalilla käymisestä, ryhmäliikuntatunneista ja lenkkeilystä, joka tosin on pakkasten takia jäänyt viime viikkoina vähän vähemmälle. Salilla käyn pari kertaa viikossa ja pyrin usein yhdistämään lämppään myös vähän aerobista. Oon myös innostunut käymään viikottain erilaisilla ryhmäliikuntatunneilla. Meiltä löytyy kotikaupungista kaksi liikuntakeskusta, joilla molemmilla on erittäin monipuoliset tuntivalikoimat. Viimeaikoina on tullut käytyä muutamaan otteeseen bodypumpissa (<3), jonka lisäksi oon käynyt spinningissä, zumbassa, piloxingissa, pilateksessa ja muutamassa muussakin lihaskuntojumpassa. Jos teitä kiinnostais kuulla lisää esimerkiks noista jumpista tai muusta treenailuun liittyvästä niin voisin jossain vaiheessa kevättä kertoa vähän enemmänkin fiiliksiä, kun tää tästä lähtee taas kunnolla rullaamaan! Ja te jotka käytte Combin tai Palatsin jumpissa, niin heittäkääs suosikkejanne että pääsen testailemaan muitakin kuin yllämainittuja! :)

sport1

Rakastan urheilua ja sen tuomaa hyvänolon tunnetta. Mulle treenaus on tärkee osa arkea paitsi sen takia, että saan pidettyä itteni edes jonkunlaisessa kuosissa, myös sen takia että se on vaan niin hyvä keino unohtaa kaikki stressi ja murheet. Napit korviin, musiikki pauhaamaan ja rauta nousemaan niin nopeastihan siinä unohtuu kaikki ulkopuolella tapahtuva. Pakko silti myöntää, että välillä mua ärstyttää ne jotka hehkuttaa sitä ihan jatkuvasti jokaisessa mahdollisessa tilanteessa. Ei se urheilu nyt niin ihmeellistä ole? Mä tykkään katsella vaikkapa Instagramissa ihmisten treeni- ja ruokakuvia ja julkaista sellaisia itsekin, mutta jos sun lautasella on jauhelihaa, makaroonia ja porkkanaa, niin miks silloinkin pitää olla tageissa #healthy #fitness #food #getfit. Mun mielestä se on normaalia ruokaa jota kaikki ihmiset syö päivittäin! ;D

Haha, jätän teidät näihin tunnelmiin ja lähden viikonlopun viettoon. Matikan ja ruotsin koe ovat onnellisesti takana ja pari enää edessä. Viikonlopun ohjelmassa on varmaan lähinnä lepäämistä, urheilua ja lukemista, mutta ei vielä tänään - lähdetään nimittäin mun pianokeikan jälkeen juhlistamaan kaverin 18-vuotissynttäreitä!
 Ja ainiin hei nyt tai ei koskaan, kertokaa mitä tykkäsitte tälläsestä vähän erilaisesta postauksesta! Rentouttavaa viikonloppua teille ihanat (: 

~ Sofi

21 kommenttia:

  1. Onko nää kuvat sun omia? :)

    VastaaPoista
  2. ihana postaus! <3 onko tuo vikas kuvas oleva kroppa sun? ihan huikee <3.<3 kuin kauan meni reenata tollanen?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kiitoksia! Pikkuhiljaa pikkuhiljaa.. :)

      Poista
  3. Kylläpäs oli kiva postaus, tosi kivaa ja kiinnostavaa oli lukea sun treenijutuista! Että lisää vaan näitä urheiluun liittyviä postauksia (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee, ihana kuulla että oli mieluinen :>

      Poista
  4. Kiva postaus! Ja sun kuvat on tosi hienoja! :)

    VastaaPoista
  5. tykkääkkö kropastas?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On asioita joista tykkään ja asioita joista en tykkää kropassani:)

      Poista
  6. Ihan mielöttämän hyvä postaus ja upea kroppa! :) Vatsalihastreeni postaus ois aika mieleinen ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että tykkäsit, kiitti :)♥ Haha ;D

      Poista
  7. Olipa kiva postaus! Ja aivan mahtava kroppa!:o mitä voimistelua harrastat?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oonpas mä myöhässä, mutta hei kiitos hirmuisesti! :) Joukkuevoimistelua.

      Poista
  8. Voi jestas miten ihana blogi!!!!! <3 :) Löysin tän vasta tänään ja oonki tätä jo jonkinverran lueskellut! :) Tosi ihania juttuja kirjoittelet!! :) Niin ja kun kysyit noista Palatsin tunneista: ite oon ainaki tykännyt käydä tossa maanantai aamun CrossTreeni tunnilla! On tehokas ja hyvä tunti, suosittelen! :) :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee voi miten ihana kuulla :) Kiitti vinkistä!

      Poista
  9. Jos käyt Combissa kannattaa ehdottomasti kokeilla CombiTapataa jos et ole vielä sattunut kokeileen!
    Vaikka tunti ei ole kauhean pitkä nii se on sitäki tehokkaampi! :D
    Hieno blogi sulla muuten (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun onkin itseasiassa pitänyt kokeilla sitä, vaikuttaa nimittäin ihan mielenkiintoselta! Saas nähdä vaikka huomenna ehtisin testaamaan ;) Ja kiitos paljon :)

      Poista
  10. moikka sofi! voisitko tehdä postauksen sun saliohjelmasta? :)

    VastaaPoista