1/14/2014

THAILAND 2013: Ripaus kulttuuria

Viimeksi jonkunlaisen lomapostauksen väkerrettyäni sain mielestäni aiheetonta kritiikkiä siitä, että kuinka kuvittelen altaan reunalta käsin voivani nähdä millaista elämä vieraassa maassa todella on. Totuus on, että ehkäpä olen blogissa vain antanut liian yksipuolista tietoa reissuistamme, jotka eivät siis väittämästä huolimatta todellakaan koostu pelkästä altaalla makoilusta. Mun toivottiinkin uima-allaspostausten sijaan kertovan enemmän niistä matkustelun oikeasti avartavista puolista, kuten paikallisesta väestöstä ja maan tavoista. Täältä pesee siis otsikonkin mukaisesti pieni ripaus thaimaalaista kulttuuria, kertokaas ihmeessä mitä piditte ;)

Me otettiin kolmantena lomapäivänä koko päiväksi tilataksi, jonka kuski lähti kierrättämään meitä ympäri Phukettia muutamaan valitsemaamme kohteeseen.
thai1
Ensimmäisenä ajoimme mutkittelevaa tietä pitkin korkealle kukkulalle, jossa sijaitsi suuri Big Buddha-patsas. Thaimaassahan valtaosa väestöstä on buddhalaisia, ja se kyllä näkyi ihan katukuvassakin, sillä katujen varsilta saattoi usein bongata alttareita, joiden edustalle oli jätetty uhrilahjoja, useimmiten vesi- tai limsapulloja. Big Buddhan lisäksi ylhäältä oli upeat näköalat aina merelle asti.

thai2
Seuraavaksi suuntasimme läheiselle temppelialueelle, jonka rakennuksista mieleenpainuvin oli Wat Chalongin temppeli. Se oli sekä sisältä että ulkoa todella pikkutarkasti tehty ja koristeellinen, kuten kuvastakin voi huomata.
Temppelin jälkeen jatkoimme matkaa ja yhtäkkiä kuski pysäytti meidät ja kehotti käymään kurkistamassa paikallista tehtaanmyymälää. Ihmeteltiin aluksi että mitäs kummaa, mutta hetken päästä oltiinkin jo sormet ojossa maistiaskippoja kohti. Paikka oli nimittäin täynnä cashew- pähkinöitä, maustettuja sellaisia. Oli mm. suklaalla, seesamilla, hunajalla, barbecuella ja valkosipulilla maustettuja casheweita. Pari purkkia päätyi meidänkin mukaamme, ja vitsi ne oli muuten hyviä!
Myymälästä jatkoimme Phuketin vanhaan kaupunkiin, jossa vietimme pari tuntia kävellen ja thaimaalaisessa ravintolassa lounastaen. Illan vietimme tunnettuilla viikonloppumarkkinoilla, joilta itseasiassa suurin osa mun ostoksistanikin on peräisin.

thai8
thai6
thai5 Tapaninpäivän vietimme safarilla. Matkasimme bussilla luonnon helmaan jossa meille oli järjestetty päiväksi mukavaa ohjelmaa. Aluksi päästiin hetkeksi vesipuhvelin vetämän kärryn kyytiin, jonka jälkeen lähdettiin vaellukselle minkäs muunkaan kuin elefantin selässä. Elefantinkouluttajat eli niskassa istuskelleet mahoutit olivat erittäin iloisia ja hauskoja tapauksia, jollaisiksi havaittiin yleisestikin ottaen suurin osa thaimaalaisista.

thai4
Hyi että, eikö ookkin ihan hirveen näkönen otus! Meidän mahoutti vähän eksyi jossain vaiheessa reitiltä puiden sekaan ja nappasi tämän kaverin matkaan mukaan...

thai9
Jo ennen vaellusta vierailimme Thai Coffeessa, jossa meille tarjoiltiin thaimaalaista kahvia ja teetä, sekä kookospannukakkuja. Ne olivat valkoisia ja näyttivät hieman epäilyttäviltä, mutta sokerin kanssa maistuivat vähintään yhtä hyviltä kuin perinteisetkin. Vaelluksen jälkeen pääsimme tutustumaan erilaisiin pisteisiin. Ensimmäisessä näytettiin, miten kookoksesta saadaan kookosöljyä, toisessa käytiin vaiheittain läpi, miten riisi päätyy pellolta ruokapöytään, ja kolmannessa näytettiin miten kumipuista saadaan hartsia, josta valmistetaan raakakumia.

thai10 thai7 thai11
Sen jälkeen luvassa oli oppitunti ruuanlaitossa. Meille näytettiin, kuinka aitoa thaicurrya valmistetaan. Saimme maistaa sitä ananaksen ja riisin kera, taas yksi makuelämys.. Ja niinkuin meitä ei olisi jo tarpeeksi ruokittu thaimaalaisilla herkuille, jatkoimme päivän lopuksi vielä noutopöytään, joka oli täynnä maan herkkuja.

Mitäs te Thaimaassa matkailleet ootte tykänneet maasta? :)

1. Mekin käytiin Thaimaassa ollessa tuolla pähkinätehtaalla ja ai että miten hyviä ne oli! Ostettiin myös cashewjuomaa ja kuivattuja hedelmiä :) vitsit olis ihanaa päästä ulkomaille...

janinaurora.blogspot.fi

1. Aijaa! Jep ne kyllä oli ;) Osa meidänkin porukasta muuten tais maistaa sitä cashewjuomaa mut mä en uskaltanu vaikka oli kuulemma hyvää ;D
      Joo voisin kans lähtee heti uuteen reissuun jos olis mahdollisuus..

2. Hei noista sun thaimaasta ostamista nike free kengistä että muistatko yhtään mistä ne ostit ja oliko niitä sellasia turkooseja/vaaleansinisiä? :) porukat meinaan on just phuketissa niin mietein uskaltaisiko pyytää tuliaisiksi :D

1. Ite ostin ihan vaan kadun varressa olleesta randomliikkeestä, mutta niitä tuli kyllä vastaan vaikka kuinka monessa paikassa ihan markkinoista urheilukauppoihin ja aikalailla kaikissa väreissä!:)

3. Tykkäsin postauksesta oikein paljon! :)

4. Tykkään sun blgoista tosi paljon! Kuvat on tosi hyvälaatuisia, joten kysyisinkin millä kameralla kuvaat? :) liityin lukijaksi !

1. Voi kiitoksia, tervetuloa vain lukijaksi :) ♥ Mulla on Canonin EOS 1100D ja objektiivina yleensä samaisen merkin 50 mm f/1.8!