12/03/2014

FITBODY- FIILIKSIÄ

Hiphei ihanaiset!  
Haluan ihan alkuun kiitellä teitä kaikkia yhteisesti viime postauksen arvontaosallistumisten sekaan tulleista ihanista tsemppikommenteista! Saan kyllä olla onnellinen siitä, että mulla on noin mahtavat lukijat :) Myös arvonta sai positiivisen vastaanoton, oli ihanaa lukea, että se oli teille noin mieleinen!
Arvontapostauksen jälkeen täällä blogin puolella on tullut elelty pientä hiljaiseloa jo reilun viikon päivien verran. Tällä kertaa kyseessä ei kuitenkaan oikeastaan ole mikään perinteinen syy, joita mulla aina riittää ajanpuutteesta postausaiheiden uupumiseen, vaan yksinkertaisesti se, että multa ei oo löytynyt tarpeeksi kuvamateriaalia, kun hyvien kuvien saaminen tuntuu olevan ihan kiven alla tässä pimeydessä... Höhlän pöhlä. Aurinko sentään taisi tänään piiitkästä aikaa vilahtaa pilven takaa, mutta lunta ei ole vieläkään, ei sitten senttiäkään. Ja sitten vielä joutuu katselemaan kun kanssabloggaajat lisäilevät kaikesta harmaudesta huolimatta kirkkaita ja ihanien värien täyttämiä kuvia täynnä olevia postauksia, ja mä täällä vaan ihmettelen, että miksen pysty samaan! :D

No mutta, oli mulla ihan aihekin tälle postaukselle! Tekstiä mulla tänään näköjään piisaa kuluneenkin viikon edestä, ja mun onkin oikeestaan jo muutaman viikon ajan ollut ajatuksena tulla ihan vaan höpöttelemään teille vähän tuntemuksista tuon Fitbody- haasteen suhteen. Vasta nyt sain kuitenkin aikaiseksi oikeasti avata tän tekstilootan ja alkaa kirjoittelemaan aiheesta. Niille joilta aihe on mennyt kokonaan ohi, niin mä aloitin siis lokakuun lopussa kahdeksan viikon mittaisen Fitbody- valmennuksen, johon kuuluu netin kautta jaettavat treeni-ja ruokaohjelmat.
Mä lupailin jo ohjelman aloittaessani kertoa jossain vaiheessa vähän lisää sen sisällöstä, joten täältä pesee.

Treeniohjelma koostuu siis nelijakoisesta saliohjelmasta, jonka lisäksi ohjelmaan kuuluu kerran viikossa tehtävä mäki-/porrastreeni, sekä vapaaehtoisia rasvanpolttolenkkejä tai HIIT-treenejä. Kuntosaliohjelma on jaettu niin, että ensimmäisessä treenissä on jalat ja vatsa, toisessa rinta, olkapäät ja ojentajat, kolmannessa pakarat ja olkapäät, ja neljännessä vatsa, selkä ja hauis. 
Ruokaohjelmaa nyt en luonnollisestikaan lähde mitenkään kovin yksityiskohtaisesti esittelemään, mutta jos vaikka mietin, miten se eroaa tavallisesta ruokavaliostani, niin proteiinipitoisia tuotteita on normaalia enemmän, kuten myös kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Sen sijaan pasta ja leipä on jätetty kokonaan pois. Veden juontia on tullut lisättyä huimasti, kun sitä ohjelmassa on käsketty juoda 3-5 litraa päivittäin. 

gym1

No, nyt kun faktat on selvillä, niin päästään mun omiin tuntemuksiin haasteen suhteen. Ehkä se suurin syy siihen, miksi tämän postauksen kirjoittaminen on tuntunut jotenkin niin vaikealta aloittaa, on ollut viikkojen varrella laidasta laitaan vaihdelleet tunteet tän haasteen suhteen. Oon nyt siis ollut tässä hommassa mukana reilut viisi viikkoa, eli vajaat kolme olis vielä jäljellä. Ihan näin alkuun tiivistetysti voisin sanoa, että en kyllä kadu tippaakaan että otin haasteen vastaan ja oon saanut ihan super hyviä vinkkejä terveellisen elämän noudattamisen suhteen! :)

Positiivisimpia ajatuksia mussa on herättänyt erityisesti kuntosaliohjelma, josta oon tykännyt tosi paljon. Sen suhteen oonkin ollut ylpeä itsestäni, kaikki neljä salitreeniä on tullut nimittäin tehtyä joka viikko, ja se on ollut aika suuri muutos meikäläiselle, joka ennen kävi vain sen pari kertaa viikossa salilla ja rakasti sen sijaan ryhmäliikuntatunteja. Nyt homma on kääntynyt oikeastaan päälaelleen, ja ryhmätunnit ovat uuden ohjelman myötä jääneet vähemmälle. Poikkeuksena on ollut ainaostaan viime viikko, joka oli ohjelmankin mukaan kevyt viikko, joten keskityin enemmän kropan palautteluun ja tein vaihteeksi lähinnä aerobisia treenejä, ja kävin pitkästä aikaa esim. pumpissa.
Töiden ja koulun ohessa treeneistä on ollut välillä pakko puristaa, joten mun kohdalla nämä ohjelmaan salien lisäksi kuuluneet rasvanpolttolenkit, porrastreenit ym. ovat muutamien satunnaisten kokeilujen jälkeen jääneet niiksi, joista oon päättänyt tinkiä kiireisinä viikkoina.

Vaikka lähdin haasteeseen mukaan lähinnä treeniohjelman uudistamisen vuoksi, odotin mielenkiinnolla myös ruokavaliota uusien vinkkien toivossa. Päätinkin ohjelman käsiini saatuani lähteä testaamaan sitä. Ensimmäiset viikot pystyin lähestulkoon täysin noudattamaan annettua ruokavaliota, ja uskokaa tai älkää, ei se ole mitään puppua etteikö ruokavalio vaikuttaisi oloon ihan uskomattoman paljon! Olo tuntui jo muutaman päivän jälkeen paljon "puhtaammalta ja kevyemmältä", ja treenien tekeminenkin tuntui mieleiseltä kun tiesi syövänsä oikein ja terveellisesti.
Kolmannen viikon jälkeen mulle kuitenkin iski täysi romahdus, ja ajattelin että lopetan koko touhun, kun teki mieli vaan kaikkea muuta kuin niitä hemmetin proteiinirahkoja ja kananmunia. Päätin kuitenkin jatkaa vielä edes jollain tasolla, ja sittemmin näinä viimeisinä viikkoina olen sallinut itselleni lipsumisia ja herkutteluhetkiä, vaikka olenkin pyrkinyt pitämään ruokavalion niin sanottua perusrunkoa vielä edes jotakuinkin yllä. Myös koulussa vaihtui jakso, joten viime jakson löysästä lukkarista poiketen en tässä jaksossa ehdi tai jaksa järkeillä lounasaikaan muuta kuin muutamien askeleiden löntystelyn kouluruokalaan ja takaisin.

gym

No, mitä muutoksia ja vaikutuksia mä sitten olen huomannut valmennusjakson aikana? Pieniä hyviä asioita, mutten nyt mitään maata mullistavaa, johtuen varmaan lähinnä ruokavalion lipsumisista, ja siitä että mulla on jo entuudestaan ollut elämäntavat ihan perus hyvällä mallilla, joten en jakson aloittaessani edes lähtenyt siihen millään hirvittävällä "elämäntavat täydelliseen remonttiin ja kroppa kuosiin"- asenteella, vaan mun elämä on ollut loppujen lopuksi melko samanlaista. Lähinnä lähdin hakemaan hyviä vinkkejä, ja niitä oon kyllä ehdottomasti saanutkin. 

Henkisellä puolella ensimmäiset pari viikkoa meni tosi mukavasti, olin energiaa täynnä ja innoissani uudesta ohjelmasta. Tosin jälkeen päin ajateltuna se saattoi myös johtua juuri aloittamista edeltävän Rodoksen matkan aikana kertyneestä aurinkoenergiasta, lisäkiloista ja muutenkin rennosta mielentilasta. Treenit totta kai ovat tuoneet energiaa ihan jokaiseen viikkoon, mutta jossain vaiheessa kuitenkin huomasin itsessäni ehkä ennemmin ruokavaliosta poikivaa ärtyisyyttä ja kiukkuisuutta, eikä tämä vuoden synkin aika nyt välttämättä ehkä ole muutenkaan paras aika aloittaa mitään tiukkien ohjelmien noudattamista. Kaikki tuntuu muutenkin vähän ankealta, ja ainakin mulla pätee se, että mitä ahdistuneempi oon, niin sitä enemmän tekee mieli herkkuja ja kaiken maailman hyvää ruokaa. Oon siis sallinut sen itselleni, vaikka muuten koenkin omaavani ihan suht hyvän itsekurin. Oon myös todennut, että musta ei kyllä ikinä olis tosissaan lähtemään mihinkään Fitness- touhuun, oon nimittäin niin kulinaristi ja herkkupeppu että en todellakaan jaksais sitä dieettiä montaa kuukautta, kun en edes tähän kahdeksaan viikkoon oo pystynyt ilman lipsumisia! ;D 

Fyysisiä muutoksia nyt on ollut esimerkiksi se, että onhan lihaksisto hiljalleen kehittynyt ja kroppa muutenkin vähän kiinteytynyt, kun salitreenejä on tullut lisää. On aina mukava huomata, että treenistä on ollut jotain ulkoistakin hyötyä, ja omassa kropassaankin viihtyy paremmin kun tietää tehneensä sen eteen töitä, mikään paikka ei turvota ym. Painoa on lähtenyt parisen kiloa, mikä ei sinänsä ole mulle mikään kovin merkittävä seikka, keskityn ennemmin katsomaan peilikuvaa kuin tuijottelemaan vaa'an lukemia. Ja noh, yksi asia mikä on kyllä vaikuttanut tosi positiivisesti itsetuntoon, on ollut se että selluliitin määrä on vähentynyt tän myötä ihan näissä muutamassa viikossa! 

Enempää kerrottavaa mulla ei taida aiheesta olla, mutta vastailen tietty jos jäi jotain kysyttävää! Ja tosiaan, jos kuntokuuri esimerkiksi uuden vuoden alkaessa kiinnostaa, niin tätä voin ainakin suositella ;) Aiheeseen liittyen otan muuten myös kommenttiboksiin mielelläni ehdotuksia urheiluaiheisia postauksia koskien, sillä sellaisia toki teen jos vaan te siellä kerrotte, että minkätyylisiä! :) 

13 kommenttia:

  1. Nyt on pakko sanoo ees tälleen anonyyminä että ihailen sua ihan sikana, oot niin aidon ja ihananolonen! Tulee aina niin hyvä mieli lukiessa sun postauksia, kiitos siitä! Ois mahtavaa tuntee noi upee ihmine!
    Millon tää fitbody haaste loppuu ja miten meinaat jatkaa treenailujen ja ruokavalion suhteen? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Et tiiä kuinka ihana fiilis mulle tuli eilen illalla kun luin tän kommentin! Ihanaa kuulla että joku ajattelee noin, kiitos :)<3 Musta olis mahtavaa tuntea tollanen ihminen kuin miltä sä ainakin tän kommentin perusteella vaikutat :>

      Tää loppuu muutama päivä ennen joulua! Treenailujen osalta jatkan varmaan ainakin tätä tänhetkistä saliohjelmaa niin kauan kunnes siihen kyllästyn, ja ruokavalion osalta jätän käyttöön ainakin muutamat parhaaksi todetut vinkit :)

      Poista
  2. oot kyllä nainen hyvässä kunnossa!! <3

    VastaaPoista
  3. Oliko sulla silloin koulussa omat eväät tai ruoka mukana kun niudatit ruokavalio tarkemmin? Vai miten hoidit tuon ruokapuolen koulussa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ollut :) Mä söin yleensä aina kotona, koska mulla oli niin löysä lukkari että melkein joka päivä oli hyppäri ruokatunnin yhteydessä. Pitkinä päivinä söin normaalisti koulussa, koska en jaksanut raahata eväitä. Mutta oon nähnyt kyllä joidenkin meidän koulussa tekevän niin :)

      Poista
  4. Moikka! Ihanaa, että jollakin toisella on meneillään tällainen "projekti"! Itse aloitin Fitfarmin bikini challenge - nettivalmennuksen syyskuussa ja nyt on menossa valmennuksen 8.viikko. Valmennus kokonaisuudessaan kestää 10 viikkoa. Alku oli itselleni hieman hankala kun piti totutella ruokien punnitsemiseen ja tehdä ruuat valmiiksi seuraavalle päivälle. Ennen valmennusta saatoin syödä kerralla huomattavasti suuria annoksia joten annoskoko jo itsessään vaati hieman totuttelua. Keho on alkanut pikku hiljaa tottumaan ruokaan, vaikka nälkä vielä välillä onkin suuri (riippuu ihan päivistä) niin silti oon todella iloinen ja ylpeä siitä, että lähdin valmennukseen mukaan. Oon saanut tästä todella paljon irti - täsmälliset ruokailuajat, annoskoot, veden juonti (!!!) ja lisämotivaatiota sali/viikkoreenehin! Valmennusta on siis jäljellä vielä 2 viikkoa ja ne täytyy painaa talla pohjassa, sillä tehtävää on vielä paljon oman tavoitekunnon/kropan saavuttamiseen. Toki aion jatkaa kyseisillä ohjelmilla valmennuksen loputtua, joulun ajan otan vähän kevyemmin ja sitten kunnolla ruotuun :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi!
      Vähän kiva kun tulit kommentoimaan, kun oot samassa tilanteessa! :) Oonkin lueskellut joskus tosta Bikini Challengesta ja sekin vaikutti kyllä kiinnostavalta. Mulla on itseasiassa ollut sama juttu, että oon normaalisti syönyt tosi suuria annoksia, joten välillä on ollut jopa nälkä :o Hassua sinänsä, koska ohjelmassa päinvastoin todettiin, että annoskokojen SUURUUTEEN voi olla totuttelemista ;D Ja noi asiat, mitkä mainitsit positiivisina tästä valmennusjaksosta, niin oon kyllä samaa mieltä!

      Tosi paljon tsemppiä sulle vikoille viikoille! Ja kuten mainitsitkin, niin muista nauttia ja syödä jouluna! :p

      Poista
  5. Meinaatko jättää pastan ja leivän pois kokonaan tai vähentää niitä jatkossa kun haaste loppuu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokonaan en kyllä pysty millään jättämään niitä kahta pois, kun niistä erossa oleminen on ollut mulle varmaan tuskallisinta tän koko jakson aikana! :D Oon täällä kertonutkin olevani täysi leipähullu, ja pasta kulkee oikeastaan käsi kädessä :D Mutta vähentämään pyrin kyllä ainakin jossain määrin, nyt kun on jo ehtinyt tottua vähäisempään määrään!

      Poista
  6. Mistä tämä fitbodyhaaste löytyy?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. http://www.teamnora.fi/product/fitbody-challenge ! :)

      Poista
  7. Oon näköjään vähä myöhäs lukemas tätä postausta :D mutta oot kyl upees kunnos! :)

    -Ella

    VastaaPoista