5/26/2016

VAPAUS

IMG_3692

Moikka pitkästä aikaa muruset 
Huh, tuntuu että tämän tekstikentän avaamisesta on niin pitkä aika, etten enää edes tiedä mistä aloittaa! Tulipa tuossa siis tosiaan otettua blogista sellainen kevyt kolmen viikon lukuloma, kai te ootte vielä täällä!? ;D No mutta hei, päällimmäisenä kuulumisena nyt alkuun se, että viimeiset pari kuukautta kestänyt luku-urakka on vihdoin ohi ja se huipentui tietysti eiliseen pääsykokeeseen. Tällä hetkellä olo on aika epätodellinen ja tyhjä, kun on viimeiset 50 päivää istunut aamusta iltaan nenä kiinni kirjassa, ja yhtäkkiä tänään aamulla herätessä mun pitikin miettiä, että mitäs mä oikein tänään teen! :D Väsymys painaa ja varmasti se iskee vielä kahta kauheammin päälle, kun kroppa ja mieli alkaa rentoutua, mutta väsymyksestä huolimatta fiilis on pitkästä aikaa ihanan rento ja vapautunut. 

Kulunut kevät oli kokonaisuudessaan niin henkisesti kuin fyysisestikin mulle tosi rankka. Paljon rankempi kuin viime kevät, vaikka olin jo toista kertaa hakemassa ja homma oli tuttu. Ehkäpä syy olikin juuri siinä, että halu ja paineet olivat entistä korkeammalla. Henkinen puoli oli totta kai jo etukäteen tiedossa, kun näin intensiiviseen projektiin ryhtyi, mutta siinä vaiheessa kun sekä psyyke että kroppa alkoivat oireilemaan välillä aika pahastikin niin kyllä siinä joutui kunnolla taistelemaan että sai vietyä tän homman kunnialla loppuun asti. Välillä loppukeväästä mulla oli niin kertakaikkisen paha olo, että teki mieli vaan luovuttaa ihan viime hetkellä, vaikka tiesi koko kevään painaneensa ihan mielettömästi töitä. Näin jälkeenpäin oon onnellinen ja ylpeä siitä, etten antanut noiden vaikeuksien ottaa yliotetta musta. Nyt tiedän, että oon antanut kaikkeni mihin ikinä pystyn ja sen puolesta on ihan voittajafiilis :) Koeaamuna mulla oli hyvä ja itsevarma olo, pystyin jopa syömään vähän ja jännityskin iski kunnolla päälle vasta viimeisillä minuuteilla koesalin ulkopuolella odotellessa. Tavallaan tykkäsin tän vuoden kokeesta ja mulle jäi siitä ihan hyvä fiilis, mutta en kuitenkaan uskalla toivoa mitään kun taso on niin pirun kova. 

Tiedän, että tää lukuprojekti vaikutti tosi negatiivisesti blogiin viimeisten viikkojen osalta, mutta oon loppujen lopuksi tyytyväinen tehtyäni päätöksen jättää blogihommat sen ajaksi kokonaan sivuun. Olis ollut ihan turha ottaa paineita tästä vielä kaiken muun stressin lisäksi, ja mikä parasta - nyt pitkästä aikaa kirjoitellessa taas huomaa kuinka jääääärkyttävä ikävä mulla on ollut tätä hommaa! :) 

Mulla on ollut kamala ikävä myös teitä lukijoita, joten kertokaa nyt ihmeessä mitä teille kuuluu ja miten teillä on kevät opiskeluiden, pääsykokeiden ja muunkin elämän osalta sujunut! :) Niin ja nyt kun mä taas pikkuhiljaa palailen tän blogimaailman pariin, niin ennen kaikkea olisin superkiitollinen, jos heittelisitte kommenttiboksiin vähän ideoita ja toiveita siitä, mitä haluaisitte mun blogista kesällä lueskella! 

Palaillaan taas pian 

24 kommenttia:

  1. Heips!
    Täällä pidetään kovasti peukkuja, että koe meni hyvin ja sisäänpääsysi ois tällä kertaa taattu! :) Kuten aiemmin oon tänne jo kirjotelluki, ni hyvin samanlaisin fiiliksin on tää vuosi menny. Lääkiksen kokeesta onkin jo reilu viikko, mutta sitten tartuinkin lukion kymmenen pitkän matikan kirjan kimppuun - diplomi-insinööri kokeet vielä oottelis ens viikolla. Täytyy myöntää, et pikkuhiljaa täs alkaa jo repiä hiuksia päästä. :D

    Ja öööm, tykkään kyllä tosi paljon kaikista sun postasuksista. :) Muutenkaan aivot ei ny oikein pelitä, ku on suurimman osan päivää yrittäny matikkaa vääntää, että saisin jotain kunnon ideoita keksittyä (onneks kohta pääsee reeneihi vähä nollaamaan!), mutta lemppareimpia on sun reeni- ja puhelinkuvapostaukset! :)

    Tuntuu, ettei mun kommentissa ollu ny mitään järkeää näin matikkahuuruissani sen kirjoitettuani, mutta kaipa halusin vaan tulla heti ilmoittamaan, että täällä ollaan ja kiva saada sut taas takas kirjoittelemaan! :)

    Karita

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Helouu! :)
      Ihana <3 Heiii, millanen fiilis sulla jäi siitä lääkiksen kokeesta? :> Nyt kun jaksat vielä muutaman päivän pusertaa matikan kimpussa niin sitten säkin pääset kesän viettoon! ;)

      Treeni- ja puhelinkuvapostauksia varmasti kesällä luvassa :> Niin ja toi on kyllä totta, että treenit on ihan parasta vastapainoa lukemiselle!

      Hahah, kun luin tätä kommenttia niin äiti kysyi että mille mä oikein hymyilen kun mua rupes naurattamaan toi matikkahuurujuttu ;D Älä yhtään ajattele noin, kyllä tässä kommentissa oli paljonkin järkeä ja ylipäätään oli vaan ihana kuulla susta! :)

      Superpaljon tsemppiä vielä noihin toisiinkin kokeisiin! <3

      Poista
    2. Hmm tosi vaikea sanoa tosta lääkiskokeesta, ku se oli tosi erilainen mitä vanhat kokeet on ollu. O.O Laskut oli omasta mielestä suht simppeleitä, mutta juurikin painottivat eri asioita, kuin aikaisemmat kokeet. Monivalinnat taas on aina osittain tosi kinkkisiä, ja piti yrittää vähä kikkailla, kun pisteytys oli niin ärsyttävä (oikeasta 1p, tyhjästä 0p, väärästä -0,5p). Oon kumminki iha suht tyytyväinen omaan suoritukseen, nyt vaan jännätään heinäkuuhun.. :D

      Ja kiitos kovasti tsempeistä! :) Huomenna kohti koetta 1/2, ja keskiviikkona puolen päivän jälkeen tuun olemaan niiiiiin lomalla! :P

      Karita

      Poista
    3. Okei! Kuulostaa ihan hyvältä :) Toivotaan parasta.

      Vitsit, sitä odotellessa siis!! ;)

      Poista
  2. Moikka Sofi! :) Mun on nyt ihan pakko kysellä sulta näistä pääsykoe- ja koulujutuista, kun asia on itsellekin ajankohtainen ja tiedän sun hakeneen jo kaksi kertaa kouluihin :) Mua kiinnostaiskin tietää, et miten sä pääsit sen pettymyksen yli, kun et päässyt viime kerralla kouluun? Mua itteäni pelottaa kauheasti, että en pääse tänä vuonna ja pelkkä ajatuskin välivuodesta hirvittää... Oon seurannu sun blogia nyt tän sun välivuoden ajan ja tän kautta oon ainakin saanut kuvan, että välivuosi ei ehkä ollutkaan niin kauhea juttu loppujen lopuksi? Mä niiiin paljon haluaisin jo päästä opiskelemaaan, mutta saitko sä välivuoden aikana esim. lisää varmuutta siihen, mitä haluat lähteä opiskelemaan ja lisää motivaatiota saavuttaa se unelma? :)
    Ihanaa kesää sulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moips!
      Tosi kiva just kun tulit kyselemään, mä vastaan aina mielelläni teidän kyssäreihin :> Mut joo, pettymys oli totta kai suuri, kun ajattelin kanssa silloin, että haluaisin päästä heti opiskelemaan enkä halua välivuotta. Samalla kuitenkin tiedostin, että tosi harva pääsee hakemaani paikkaan ensimmäisellä kerralla, joten se nyt ainakin helpotti vähän. Aluksi oli tosi vaikeeta, kun töitäkään ei meinannut löytyä ja mietin vaan että mitä ihmettä mä teen välivuoden, mutta pikkuhiljaa se pettymys hälveni, kaikki alkoi luistaa ja aloin vaan asennoitua siihen, että nyt nautin tästä elämäntilanteesta ja ensi keväänä sitten entistä kovemmalla tahdolla. Oot siis saanut ihan oikeen kuvan, eli välivuosi osoittautui loppujen lopuksi ihan huippukivaksi kokemukseksi! Kaikkien niiden opiskelun ja stressintäyteisten vuosien jälkeen rennompi vuosi tuli enemmän kuin tarpeeseen :) Ja totta kai töitä tehdessä ainakin mulle tuli sellainen fiilis, että ei hitto mä kyllä haluan jo sinne opiskelemaan! Eli todellakin välivuoden kautta sai sitä lisämotivaatiota ja nimenomaan varmistui se, että haluanko mä todella juuri kyseiselle alalle. Mä oon aatellut, että voisin kirjoitella vielä jossain vaiheessa kesää vähän enemmän välivuodesta, joten pysy kuulolla! Mutta toivottavasti tää kommentti auttoi vähän, mulla oli nimittäin vuosi sitten ihan samat fiilikset kuin sulla mut sitä välivuotta ei kannata pelätä, se saattaa osoittautua yhdeksi sun elämän parhaista vuosista! :)

      Ihanaa kesää sulle myös <3

      Poista
  3. Älä mieti sun postailemattomuutta, me lukijat tiedettiin sulla olevan yksi sun tärkeistä elämänvaiheista menossa, eikä yksikään taatusti lähtenyt pois sen takia :-) Innolla ootan taas sun postauksia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikutat kyllä niin ihanalta ihmiseltä, Noora <3 Kiva kuulla :)

      Poista
  4. Jeeeee! Mä pidän sulle sormet ja varpaat pystyssä, että pääset sisään! :-) Ihanaa kuulla, että selvisit urakasta kunnialla pienistä vaikeuksista huolimatta. Nyt nautit vapaudesta oikeen urakalla - oot sen ansainnut!♥ Ihanaa kesää sulle, Sofi!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikä ihana olet <3 Kieltämättä rennommat päivät tuntuu aika nautinnollisilta, kun tietää tehneensä kovan työn. Ihanaa kesää myös sulle! :)<3

      Poista
  5. itellä vielä parit soveltuvuuskokeet jälellä kasvatustieteen aloille :) yks mun kaveri haki kans helsingin oikikseen, pidän teille peukkuja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ooo jänskää! Mulla taas yks kaveri on kanssa menossa juuri noihin kyseisiin soveltuvuuskokeisiin, joten mä puolestani pidän teille isoja peukkuja! ;)

      Poista
  6. Sofi, olet niin voittaja!! Jaksoit koko kevään niin hyvin. 😍💕💕nauti nyt vapaista, oket todella ansainnut ne!

    Sonja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Sonja ♥ Kiitos! Ikävä teitä jo ♥

      Poista
  7. Oi vitsi toi tunne kun pääsykokeet takana ja vihdoin saa alkaa lomailee!(sydänsilmäemoji) Meillä kyllä kotona alkaa pikkuhiljaa oleen kiree ja stressaantunu ilma, kun mun lakkiaisia järjestellään:-D Tuntuu että kaikki on vielä ihan vaiheessa ja omat työt painaa päälle ja joka paikkaa tarvis revetä, mutta harmillisesti noi tunnit ei tunnu riittävän.. Toivottavasti juhlapäivänä kaikki on sujuu hyvin ja vieraat viihtyvät. Itseäkin alkaa pikkuhiljaa jännittämään kauan odotettu päivä. Tosi hyvää kesää sulle ja toivotaan että koulupaikka sulle avautuis! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanoppa muuta! :) Kesätyöt tosin kutsuvat, mutta just nyt (kröhöm - vielä) nekin tuntuvat ihan puolilomalta! ;D Oih, voin kuvitella että ilmapiiri voi olla vähän stressintäyteinen :D Oon varma, että kaikki sujuu hyvin. Se tulee olemaan ihan huikea päivä, toivottavasti nautit siitä täysin rinnoin :) Ihanaa kesää myös sulle ♥

      Poista
  8. Hei oon aika uus lukija joten minne olet hakenut opiskelemaan? :) on muuten tullu tosi kiva kuva tästä blogista ja jään kyllä seurailemaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hain oikeustieteelliseen :) Ihan mahtava kuulla, tervetuloa seurailemaan! <3

      Poista
  9. Tosi kiva kuulla susta pitkästä aikaa täälä blogin puolella!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voii, ihanaa olla taas täällä :)<3

      Poista
  10. Moikka! Oon kommentoinu blogeihin muutaman vuoden aikana varmaan yhen käden sormin laskettavin kerroin, mut nyt oli pakko! Oon seurannu sun blogia jo varmaan pari vuotta ja samanlaiset fiilikset tällä hetkellä ku sulla (tosin mulla vielä vajaa kaks viikkoa puurtamista edessä:Dhaen helsinkiin kauppikseen:) ) ja mietin että miten oot saanu pidettyä viime hetket ennen koetta itses kasassa? Mulla on vähän (:D) ongelmia sen kans nyt, kun tuntuu että suurin piirtein hypin seinille tän jännityksen ja ahistuksen kanssa. Lukutunteja kun on takana lähemmäs 600 niin epäonnistuminen ja välivuos tuntuu jotenkin ylitsepääsemättömän kauheelta möröltä. Tosi paljon tsemppii ja pidän peukkuja että pääsisit oikikseen!:) Sun blogia on muutenkin aina niin piristävä lukea, vaikutat superkivalta ihmiseltä ja sun postausten positiivisuus tarttuu:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi vitsi, aina kiva törmätä tyyppeihin jotka kamppailee samanlaisten fiilisten ja elämäntilanteen kanssa! (: Mä tiiän tasan tarkkaan ton tunteen, mulla oli toiseksi viimeinen viikko ihan kauheen vaikee, kun ahdisti vaan kun alkoi olla voimat lopussa ja tiesi, että viimeiset päivät ratkaisee ja ettei halua heittää kovaa työtä hukkaan. Mä ainakin vaan yritin jollain keinolla saada pidettyä mielen rauhallisena ja ajattelin sitä, miten paljon nauttisin kokeen jälkeisestä elämästä, kun tiedän antaneeni kaikkeni. Ja kokeeseen yritin mennä enemmänkin sillä mielellä, että meen tekemään hyvän suorituksen, eli olemalla ajattelematta liikaa sitä tulevaa koulupaikkaa/välivuotta. Ja koko ajan pyrin pitämään mielessä tän: Voittamista pitää haluta enemmän kuin pelätä häviämistä!

      Ihanaa palautetta, kiitos sulle. Ja ihan älyttömät tsempit viimeisiin lukupäiviin, nyt kun vielä jaksaa niin kohta pääset nauttimaan kesästä! Toivottavasti nähdään syksyllä Helsingissä ;)

      Poista
  11. Mä niin pidän sulle peukkuja pystyssä että pääset sisään!! Oisit kyllä paikkas ansainnut ♥ Tää kevät on monille sitä aikaa kun elämässä tehään taas suuria valintoja juurikin opiskeluiden suhteen, joten kyllä me lukijat ymmärretään :) Varmasti moni lukijoista pänttää myös kokeisiin! Nyt nauttimaan tulevasta kesästä ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana sinä (: Oikeassa oot, välillä on pakko pistää asiat tärkeysjärjestykseen :> Huippua kesää sulle, Emilia! <3

      Poista