5/02/2016

VASTAUKSIA TREENIKYSYMYKSIIN 2/2

1. Paljon painat ja kui pitkä oot?
Painan ehkä suunnilleen 58 kg ja oon 166 cm pitkä. 

2. Kuinka lujaa rullaluistelet?
Yleensä ollaan vedetty kavereiden kanssa aikalailla ihan sellasella jutustelutemmolla :) 

3. Osaatko/tykkäätkö hiihtää?
Jotenkuten osaan ja jotenkuten tykkään. Eli siis ihan perus pari kertaa vuodessa ja muutama kilometri kerralla- hiihtäjätyyppi! :D

4. Inhokki urheilulaji?
Tähän mä en kyllä keksinyt mitään! Oikeestaan ainoot hetket kun tietyt urheilulajit ärsyttää, on niitä kun poikaystävän/veljien on pakko saada katsoa joku matsi tai aamulla ensimmäisenä herätessä on pakko katsoa edellisen yön pelien tulokset.. 

5. Mitkä on sun mielestä tehokkaimpia (rasvaa polttavia) treenejä?
Salitreeneistä ehdottomasti jalkatreenit. Mut yleisesti ottaen rasvaa polttavimpia olis varmasti pitkät lenkit, jos niitä jaksais joskus vaan tehdä! 

6. Tykkäätkö uida ja miten pitkän matkan jaksat uida kerralla?
Uinti on ihan jees kerran pari vuodessa, sitäkin kyllä tykkään yllättäen tehdä enemmän kaverin kanssa kuin yksin :D Pisimmillään oon uinut varmaan aikoinaan uinticoopperissa sen jonkun oisko 475 m?

7. Millaista kehonhuoltoa teet ja kuinka usein? Venytteletkö usein?
Venyttelyä tulee harrastettua, tosin sitä pitäis harrastaa ehdottomasti enemmän ja hartaammin! Salitreenien lopussa venyttelen joskus kun on aikaa ja fiilistä, oon tykännyt käydä myös rullailu/venyttelytunneilla satunnaisesti. Liian usein se menee niin, että vasta sitten venytellään kun on paikat oikeesti jumissa.. :D 

8. Mitkä on kuningasliikkeet just siihe täydelliseen pebaan? 

Kyykky ja sen useat eri variaatiot, sumomaastaveto, lantionnostot.

9. Kuinka kauan sulla kesti että näit oikeasti jotai kunnon tuloksia treenamisesta? :)

Hmm.. En oikein osaa vastata tähän, kun ei muisti riitä kunnolla niin pitkälle! :( Mut varmasti ainakin aluksi saa suht nopeastikin näkyviä muutoksia! 

10. Miten saat kroppasi pidettyä noin rasvattomana?
Voooih, kyllä täältä sitä rasvaakin löytyy! Mutta oikeestaan ihan vaan liikkumalla paljon ja syömällä mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti. 

11. Harrastatko tanssia?
En enää! Harrastin tanssillista voimistelua vajaan 7 vuoden ajan :>

12. Onko sinulla jotain vinkkejä erityisesti treenimotivaation saamiseen ja ylläpitämiseen. Tuleeko se sinulla itsestään vai joudutko joskus kamppailemaan itsesi kanssa esimerkiksi salille lähdöstä?
Ei tuu mullakaan aina itsestään ja todellakin joudun välillä suorastaan riuhtomaan itseni sinne salille ;D Tosin nyt pääsykoeurakan aikana salilla käymisestä on tullut enemmänkin sellainen henkireikä, jota odottaa innolla koko päivän, mut ei se aina tavallisessa arjessa ihan niin mee. Oon käyttänyt mm. seuraavia ylläpitokeinoja: 1. Mietin tottakai sitä salitreenin jälkeistä hyvää oloa ja tulevaa mukavaa loppupäivää, kun tietää että treeni on tehty! Vaikka kuinka väsyttäis tai laiskottais, niin se helpottaa kyllä kun saa vaan itsensä ylös ja ulos. 2. Vältän pitkäkestoista sohvalla/sängyssä makoilua, jos tiedän että oon pian lähdössä salille. Se on mun kohdalla se kaikista pahin, kun vaihtoehdot on a) jäädä lämpimään sänkyyn tunniksi makoilemaan tai b) lähteä vetämään se tunnin treeni.. :D Helpoiten se salille meno käy ns. suoraan jostain käsin, esimerkiksi töiden jälkeen käy vaan nopeasti haukkaamassa jotain ja lähtee saman tien ennen kuin ehtii edes miettiä muita vaihtoehtoja, samoin nyt oon mennyt aina vaan illalla suoraan kirjastosta. 3. Usein mietin myös, että "jos jätän tän treenin tekemättä, jään taas treeniohjelmasta jälkeen". Suunnittelen treenit etukäteen juurikin sen takia, että jos jätän ne välistä, tulee mulle tällänen fiilis! :D Nyt on tietty niidenkin suhteen ollut vähän eri meininki muutaman viikon, kun en oo kurssin takia saanut millään perustreenejä mahtumaan viikkoon. 4. Pyydän äidin/kaverin mukaan. Treenistä on paljon vaikeampi luistaa, kun on kaverin kanssa sovittu aikataulu! 

13. Parhaat vinkit liikunnalliseen elämäntapaan?
Kliseistä, mutta: monipuolista ja säännöllistä liikuntaa, pientä tiedon kartuttamista ns. oikeaoppisesta ruokavaliosta sekä sen noudattamista ja riittävästi unta. Suht vähäinen päihteiden käyttö. Ja ainakin mun näkökulmasta kultainen keskitie myös esimerkiksi levon ja herkuttelujen suhteen kantaa kaikista pisimmälle! 

14. Miten sun mielestä parhainten sais jenkkakahvat pois? 
Tekemällä paljon koko kroppaa kuormittavia treenejä! Lenkkeily, keskivartalotreenit jne :)

15. Onko sulla vinkkejä treenaamista aloitteleville?
1. Älä aloita liian rajusti, ettei mielenkiinto lopahda heti ns. ensihuuman jälkeen. Mulla itsellä ainakin kesti monta vuotta päästä tähän rytmiin, mitä oon nyt viimeisen vuoden ajan noudattanut. 2. Muista, että hiljaa hyvä tulee! Tulokset ei synny päivässä eikä viikossa, kannattaa lähteä ennemmin tavoittelemaan treenillä sitä henkistä hyvää oloa, silloin et ehkä masennu niin helposti vaikkei konkreettisia tuloksia syntyisikään päivässä. Fyysiset tuloksetkin näkyy aikanaan :) 3. Älä päästä itseäsi liian helpolla esimerkiksi salitreeneissä, jos oot tavoitteellinen ja mahdollisuus ja halua löytyy niin käytä ammattilaista apuna kunnon ohjelman luomisessa. 4. Harjoittele aluksi oikeat liikeradat ja tekniikat, ja ota vasta sen jälkeen isommat painot käyttöön. 5. Etsi itsellesi se oikea liikuntamuoto! Jos et tykkää salilla käymisestä, lähde lenkille tai testaa vaikka läpi paikkakuntasi kaikki mahdolliset ryhmäliikunnat löytääksesi sulle sen oikean! ;) 

16. Teetkö ikinä lihaskuntoa eri videoiden avulla?
Joo oon tehnyt välillä! :)  

17. Etsitkö netistä inspiraatiokuvia?
En nykyään kauheesti, toki tulee kyllä seurailtua motivoivia henkilöitä somessa. 

18. Laita kuva unelmien kropasta! Mistä saat motivaatiota teenaamiseen? Ja harrastatko muuta ku salia? (:
Yritin etsiä kovasti, mutta tosi vaikea oli löytää tähän mitään sellaista yhtä tiettyä superunelmaa, kun jokaisella on niin omanlainensa kroppa. Mut mun unelmakroppa on sopusuhtainen, hieman naisellinen, siro mutta samalla lihaksikas! Motivaatiota saan eniten ajattelemalla treenin jälkeisestä hyvää fiilistä :> Enimmäkseen harrastan salia, mut välillä tulee käytyä jumpissa tai lenkillä. 

19. Seurailetko ketää alanharrastajia somessa, ketä?
Ömm, no mikä nyt alanharrastajaksi luetaan, heh, mutta ainakin Linn Lowesia, Janni Hussia, Venla Savikujaa, Alexandra Bringiä, Oona Tolppasta ja Hanna Modigia. Saa muuten heitellä motivoivia instaprofiileja kommenttiboksiin, olis kiva löytää uusia seurattavia esim. instasta! :>

20. Miten keksit uusia juttuja salilla, luetko treenauskirjoja, katot youtubesta tms.?
Joo, treenivideoita ja postauksia katselemalla! 

21. 2 hyvää treenikappaletta? 
Nopeesti tuli mieleen: DJ Kalle - Holy Cow ja Elastinen ft. Sami Hedberg - Täytyy jaksaa ;D 

22. Pesetkö hiukset joka salikerran jälkeen?
En pese! 

23. Onko sun kavereilla hyvä kunto? :-D
Itseasiassa joo, kaikki mun kaverit on kyllä tosi liikkuvaista porukkaa! 

24. Paljonko juokset Cooperin testissä?
En oo oikeestaan juossut sitä nyt 2,5 vuoteen. Mut oisinkohan mä juossu viimeisimmällä kerralla 2600 m :D

25. Mikä on sun lemppari kohta omassa kehossasi?
Kauheen vaikee kysymys! :D Mut jos on pakko valita niin varmaan hyvinä päivinä masu.  

26. Kerro lisää inbody mittauksesta, jos haluat :)
Eli se on siis kehonkoostumusmittaus, jossa perus kokonaispainon lisäksi mitataan mm. kehon nesteet, mineraali-, proteiini- ja rasvamassa, painoindeksi, rasvaprosentti, vyötärö-lantio-suhde, lihastasapaino jne :) 

27. Pysytkö tasapainossa ja kauanko, jos seisot yhdellä jalalla silmät kiinni?
Mä pysyin 2 min ja 9 sekuntia, kunnes tajusin yhtäkkiä rätinää kuullessani että mun kanat palaa paistinpannulla, haha! :D 

28. Jos oot flunssassa tai sairaana, kuinka nopeasti alat treenata normaalisti?
Riippuu kauanko oon kipeenä! Jos oon vaan pari päivää, niin yritän pitää vähintään yhden täysin terveen välipäivän. Mut jos pidempään niin ainakin muutaman terveen päivän. Ja takaisin treenirytmiin palaaminen tapahtuu tietysti vähän kevyemmillä treeneillä. Tossa sairastamisen jälkeen treeneihin palaamisessa mulla olis kyllä vähän petrattavaa, kun oon monen päivän makaamisen jälkeen aina niin malttamaton.. 

29. Suurin moka, jonka oot treenatessa tehnyt?
Varmaan just ylempi, eli sairastamisen jälkeen palannut puolikuntoisena treenien pariin ja tuloksena taudin uusiminen ja sen myötä vielä puolet pidempi salitauko :D 
treenivastauksia

30. Minkä harrastuksen aloittaisit nyt, jos saisit valita kaikista maailman lajeista jonkin?
Kilpatanssi!! Tai ehdottomasti ainakin joku muu sellainen laji, jossa saisin yhdistää kaksi mun intohimoa eli musiikin ja urheilun. 

31. Voisitko hypätä benji-hyppyä?
Mä oon miettinyt tätä monesti, mut ainakin tällä hetkellä musta tuntuu että en kyllä pystyisi! Mulla on sen verran paha korkean paikan kammo :D 

32. Laitatko sun salivaatteet treenin jälkeen pyykkiin vai tuulettumaan?
Yleensä pyykkiin, mut joskus jos on ollut kevyempi treeni eikä oo tullut niin hiki niin tuulettumaan tai ihan vaan seuraavaa kertaa odottelemaan. 

33. Ootko ikinä suppaillut tai purjelautaillut?
En oo, olis hauska kokeilla! 

34. Mitä mieltä oot koululiikunnasta?
Hmmm.. voi olla että aika kultaa muistot, mut ainakin mä muistelisin tykänneeni siitä kovastikin! :D 

35. Olitko koululiikunnassa hyvä?
Oli pakko käydä tarkistamassa todistuksista, mutta oli mulla kymppi sekä yläasteen että lukion päättötodistuksessa.

36. Montako punnerrusta saat? Entä leukoja?
Punnerruksia en oo laskenut, leukoja saan huimat 2, heh.

37. Mitä mieltä oot tästä fitness-buumista ku kaikki käy salilla tai on muutenvaa olevinaa nii healthy?
Mun mielestä ihan hyvä buumi, hienoa vaan jos porukka lähtee liikkeelle. Tosin itse fitness sanan varsinaisessa merkityksessä ei mua henkilökohtaisesti ehkä ihan niin nappaa!

38. Onko sulla koskaa ollu ylikuntoa?
Ei oo. Rankinta aikaa nyt oli ehkä se lukion ykkösluokka, kun treenattiin pesiksen ja pesislinjan myötä aika paljon ja sillon muistan kropan olleen välillä aika kovilla! 

39. Mikä olis sun mielestä hyvä ikäraja kuntosaleihin?
Hmm. Mun mielestä ei oo mitään pahaa vaikka vähän nuorempi tulisikin esimerkiksi vanhemman kanssa juoksemaan juoksumatolle, tekemään vatsalihaksia tai zumbaamaan. Mutta itse kuntosalilaitteisiin voisi olla hyvä joku 15 vuotta. 

40. Käytätkö jtn palautusjuomaa tms?
Vuosien varrella on tullut testailtua eri palkkareita, mut en oo jotenkin koskaan kokenut niitä ollenkaan mun jutuksi, joten viimeiset pari vuotta oon yleensä vaan koittanut treenin jälkeen syödä jotain protskupitoista niiden sijaan. 

41. Kuinka usein syöt epäterveellisiä herkkuja, kuten karkkia, sipsiä, pullaa?
Nykyään syön yleensä pari kertaa viikossa silloin kun tarjotaan tai muuten vaan sattuu tekemään mieli. Ennen mä noudatin ehkä vähän tarkempaa ja säännöllisempää linjaa herkkujen suhteen, mikä johti usein viikonloppuisin harrastettuihin herkkuövereihin..

42. Minkälaiset on sun peruspäivän ruokailut?
Aamulla ensimmäisenä herättyäni syön aina aamupalan, päivän aikana yleensä pari lämmintä ateriaa ja välipaloja jos nälkä yllättää, sekä illalla jonkun pienen iltapalan. 

43. Lemppari aamu- ja iltapala?
Lemppariaamupala on ehdottomasti puuro marjoilla, ja jos on vähänkin enemmän aikaa niin kakkosena tulee smoothie ja kolmosena banaaniletut! Iltapalaksikin tulee välillä syötyä puuroa, tai joskus esimerkiksi rahkaa tai leipää. Jos nyt ihan lempparista puhutaan niin sanotaan tähän että karjalanpiirakka, vaikka sitä onkin vähän harvemmin tarjolla! ;) 

44. Miten usein syöt päivässä ja monenko tunnin välein?
Yleensä viidesti päivässä ja muutaman tunnin välein. 

45. Miten pystyt kieltäytymään syömästä herkkuja kesken viikon?
Harvemmin sitä viikolla tulee mitenkään sen kummemmin herkkuja syötyä, kun on niin paljon menossa, mut jos nyt joku tarjoaa niin en mä ehkä enää ihan yhtä radikaalisti kieltäydy kuin vaikka joskus ennen.

46. Syötkö treenin jälkeen ja jos syöt niin mitä?
Joo, riippuu vähän että oonko syönyt lämpimän ruuan ennen treeniä vai sen jälkeen että syönkö sen lämpimän vai jonkun välipalan. 

47. Kannatatko ehdotonta kieltäytymistä herkuista kun tavoitteena on kiinteytyminen?
Riippuu ihmisestä, ja siitä kuinka paljon on matkaa tavoitteeseen. Tietysti kannattaa vähentää herkut minimiin, mutta on ihmisestä kiinni, onko parempi vaihtoehto ehdoton herkkulakko vaiko esimerkiksi kerran viikossa kohtuullisissa määrin. Ite kannattaisin jälkimmäistä!

48. Paljonko vettä juot päivässä?
Juon nykyään kyllä ainakin 3 litraa päivässä. Oon tosi tyytyväinen, että oon saanu viime kuukausien aikana vedenjuonnista sellaisen päivittäisen rutiinin. Jos en oo muutamaan tuntiin juonut, elimistö alkaa suorastaan huutaa vettä.

49. Haluatko jakaa jonkin terveellisen ruuan reseptin/nimen? 
Mun erityistä herkkua on ihan ylipäätään kaikenmaailman salaatit ja smoothiet! Niillä voisin pötkiä eteenpäin hamaan loppuun saakka.

50. Mitä yleensä syöt välipalaksi? Entä saatko syötyä päivässä suositellun kasvis/marja määrän, koska itse kaipaisin vinkkejä tähän.
Välipalaksi syön yleensä riisikakkuja, Skyr- rahkaa, smoothieita, hedelmiä, leipää, karjalanpiirakkaa tai pähkinöitä. Mä uskoisin että saan lähes joka päivä tuon suosituksen, sillä tykkään aamupalalla käyttää puurossa sekä smoothieissa marjoja, ja lähes päivittäin tulee syötyä salaattia jossain muodossa. Aina vois toki syödä vielä enemmänkin, tää vois olla mullekin hyvä kehityksen kohde. 

51. Syötkö ihan perusruokaa vai sellaista "treenaajien ruokaa"? 
Ihan perusruokaa! Mä tiedän, mitä kuuluisi syödä ja mitä ei niiden parhaiden tuloksien saamiseksi, eli riippuu vähän päivästä että syönkö enemmän ns. oppikirjan mukaan vaiko vaan fiiliksen. Nykyään yleensä fiiliksen! 

52. Syötkö paljon leipä- ja maitotuotteita?
Näitä oon aika rutkasti vähentänyt viimeisen 1,5 vuoden aikana, mutta aina silloin tällöin joo. 

53. Herkutteletko, juotko limsaa?
Herkuttelen silloin tällöin. Limsaa juon ehkä kerran kuukaudessa jos silloinkaan, tykkään enemmän kivennäisvedestä! 

54. Millaista sun herkuttelu on, onko esim yks karkkipussi vai enemmänkin?
Tuli oikein kauhukuvia mieleen siitä olosta mikä on herkkuövereiden jälkeen seurannut.. Ennen tuli siis harrastettua ns. viikonloppuherkkuövereitä, kun oli "lupa syödä". Nykyään yritän välttää näitä övereitä olemalla hieman armollisempi herkuttelun suhteen ja nappaamalla sen suklaapalan jos siltä tuntuu, ja tän myötä uskon viikottaisen herkkujen kokonaismäärän jopa laskeneen siitä mitä se ennen oli. Eli nykyään voisin sanoa olevani enemmän tuon yhden karkkipussin linjalla. 

55. Kuinka terveellinen olet syömisien osalta? Ootko tarkka syömisistäs vai annatko vaan mennä omalla painollaan?
Arjessa syön terveellisesti, monipuolisesti ja aika kevyesti! Hyvän ruuan ystävänä tulee tietysti välillä viikonloppuisin syötyä vähän raskaampaakin ruokaa. Eli toisaalta oon suht tarkka mutta hyväksyn silloin tällöin myös kaiken maailman "lipsumiset". 

56. Syötkö proteiineja tai vitamiineja purkista?
Proteiineja en syö purkista. Vitamiineja taas tulee syötyä niidenkin edestä joka aamu!

57. Tykkäsitkö todella siitä c9-dietistä? Oliko ne sen tuomat muutokset odotettuja vai vähän liian rajuja?
Tykkäsin kyllä ja muutokset olivat aika odotettuja! :) 

58. Suositteletko ylipäätään diettejä?
Mä en kauheesti tiedä mitään dieettaamisesta, joten en osaa vastata tähän. Ite en oo koskaan omalla kohdallani niitä suosinut, koska ne eivät ehkä niinkään tue mun henkilökohtaisia tavoitteita liikunnan ja syömisen osalta :> 

59. Syötkö iltapalaa kuuden jälkeen?
Syön jos mulla on nälkä. 

60. Onko sinulla tietty ruokavalio jota noudatat?
Ei oo. Tietty sellainen perusrunko tietysti on, minkä mukaan yleensä mennään.

4 kommenttia:

  1. Poltatko/ootko maistanut tupakkaa?

    VastaaPoista
  2. Hei nää oli tosi kivoja nää vastauspostaukset! Mä jäin miettii et kiinnostais mistä oot tilannu saliohjelmii ja millasii ja mitä oot tykänny? :D oon aina tehny omat ohjelmat ite mut kiinnostais kyllä testata jos sais uutta innostusta jonku tommosen kautta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti, tätä olikin ihan hauska väkerrellä!:) Oon tilannut ihan meidän kotikuntosalin personal trainerilta pariin otteeseen, sit oon netistä tilannu mm. Team Noran fitbody challengen ja muita en oikein valitettavasti enää tarkemmin muista mut nekin on tainnut olla ihan näistä perus Fitfarm yms. :) Niistä saa kyllä kivasti uutta motivaatiota kun tulee pientä vaihtelua treeneihin!

      Poista